.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
متن و حاشیه جلسه علنی امروز مجلس

به گزارش شمال به نقل از فارس، جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه) با حضور 213 نفر از نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شد.

وکلای ملت پیش از آغاز جلسه علنی با امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش به مناسبت 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران جلسه غیرعلنی داشتند.

* استیضاح وزیر کار رسماً منتفی شد

در جلسه علنی امروز مجلس پس از اینکه جهانبخش محبی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که نخستین دستور‌کار جلسه علنی استیضاح شیخ‌الاسلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، امیدوار رضایی عضو دیگر هیئت رئیسه طی سخنانی گفت: 18 نفر از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر کار،‌ امضاهای خود را پس گرفتند.

این عضو هیئت رئیسه بر همین اساس اعلام کرد که از آنجا که 18 نفر امضای خود را پس گرفتند، استیضاح قابل طرح نیست.

پس از این سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد: ‌طبق آئین‌نامه مجلس طرح استیضاحی که کمتر از 10 امضا داشته باشد، قابل طرح نیست.

* توضیحات احمد توکلی درباره نحوه لغو طرح استیضاح وزیر کار

** مرتضوی بر حکمیت اصرار داشت/ مرتضوی قول شرف داد به تأمین اجتماعی برنگردد

احمد توکلی نماینده مردم تهران پس از اعلام منتفی شدن طرح استیضاح عبدالرضا شیخ اسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در صحن علنی مجلس اظهار داشت: هدف ما استیضاح‌کنندگان از ابتدا این بود که فردی که تناسب ندارد، در یک سازمان بزرگ اقتصادی، اجتماعی که 33 میلیون نفر کارگران و خانواده‌های آنان صاحب آن هستند، منصوب نشود.

وی افزود: ملاقات‌های خصوصی قبل از ایام نوروز انجام شد تا این انتصاب انجام نشود و حدود 20 نفر از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور تذکر دادند که مرتضوی به عنوان مدیر‌عامل سازمان تامین اجتماعی منصوب نشود، از سوی دیگر تحرکات تشکل‌های دانشجویی نیز انجام شد اما نتیجه‌ای حاصل نشد و به ناچار‌ ما 15 فروردین ماه طرح استیضاح وزیر کار را به عنوان ابزاری برای فشار امضا کردیم تا فردی که نامناسب است، بر مقدرات مسلمانان حاکم نشود.

این نمایندگان مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: 13 ساعت جلسه حداقل به طول انجامید و 4 ضبط صوت با اطلاع همه تمام مذاکرات را ضبط کرد و حکمیت با دقت صورت گرفت، به لطف خدا پس از 15 ساعت دقت در مستنداتی که طرفین ارائه کردند، رای حکم به عنوان قاضی تحکیم نه به عنوان قاضی منصوب بر کناره‌گیری به طرفین اعلام شد. بنده در این زمینه به هیچ عنوان مصاحبه نکردم تا این فرآیند به نتیجه برسد و کنارگیری آقای مرتضوی محقق شود.

"دو روز بعد آقای مرتضوی از آقای حدادعادل در‌خواست وقت کرد و آقای مرتضوی دو ساعت و نیم با آقای حداد‌عادل صحبت کرد و در همان جا پذیرفت که استعفا دهد، متن استعفا را نوشت و نظر مشورتی آقای حداد‌عادل را اخذ کرد و قول شرف داد که به سازمان تامین اجتماعی بازنگردد‌."

توکلی بر همین اساس تاکید کرد: این توصیه آقای حدادعادل به نتیجه رسید و از عصر روز گذشته تا 11 شب چندین بار آقای مرتضوی با آقای حداد‌عادل تماس گرفت و تاکید کرد که روی قولش استوار است و درخواست کرد که آقای حداد‌عادل از استیضاح‌کنندگان بخواهد که استیضاح را منتفی کنند چرا‌که او دیگر استعفا داده است، آقای حداد‌عادل هم نامه‌ای نوشت و همین موضوع را به ما توصیه کردند و نمایندگان استیضاح‌کننده بیانیه انصراف از مطرح شدن طرح استیضاح را امضاء کردند.

پس از این سخنان توکلی، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: با پس گرفتن استیضاح، تعداد امضا‌های این استیضاح از حد نصاب افتاده و قابل طرح نیست.

* کواکبیان: طبق آئین‌نامه جدید نمی‌توان استیضاح را لغو کرد

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان طی اخطاری در صحن علنی مجلس به اصل 89 قانون اساسی استناد کرد و اظهار داشت: بر اساس آئین‌نامه‌ای که جدیدا مجلس تصویب کرد، بعد از اعلام وصول استیضاح وجاهتی ندارد که اعلام شود استیضاح از حدنصاب افتاده است اما اینکه یک فرد بین دو نفر حکمیت کند، به شأن مجلس مربوط نمی‌شود؛ هر چند بنده جزء‌ استیضاح‌کنندگان ‌نبودم ولی موضوع حکمیت به شئونات مجلس مربوط نمی‌شود.

وی گفت: به اعتقاد من بر اساس اصل 89 باید موضوع را به صورت اساسی‌تر دنبال کنیم چرا‌که آقای احمدی‌نژاد گفته بود اگر استیضاح رای بیاورد، ‌آقای مرتضوی را به عنوان سرپرست در وزارت کار قرار می‌دهم لذا من معتقدم این استیضاح با توجه به آئین‌نامه جدید نمی‌تواند از دستور خارج شود.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت:‌ آئین‌نامه جدید را باید شورای نگهبان تائید و به مجلس ابلاغ کند که این مسیر هنوز طی نشده است؛ ما این آئین‌نامه را برای شورای نگهبان فرستادیم و آئین‌نامه جدید محل اجرای ما نیست و ما فعلا بر اساس آئین‌نامه موجود کار می‌کنیم و بر اساس آئین‌نامه در روز استیضاح اگر تعداد از عدد 10 بیفتد، ما نمی‌توانیم استیضاح را مطرح کنیم.

رئیس مجلس در خصوص موضوع حکمیت اظهار داشت: موضوع حکمیت مربوط به استیضاح کنندگان است؛ استیضاح کنندگان پذیرفته‌اند که استیضاح را پس بگیرند بر این اساس ما بر اساس شکل آئین‌نامه نمی‌توانیم غیر از این عمل کنیم.

* جعفری: از نمایندگانی که امضای استیضاح را پس گرفتند، تشکر می‌کنیم

همچنین بهروز جعفری نماینده سمیرم طی اخطاری در صحن علنی مجلس به اصل 89 قانون اساسی استناد کرد و اظهار داشت: استیضاح حق نمایندگان بود که به خاطر انتصاب آقای مرتضوی در مجلس مطرح شد و در حال حاضر اصل استیضاح و آن چیزی که قرار بود بر اساس آن استیضاح صورت بگیرد، منتفی شده و بهترین تصمیم همین است که الان گرفته شده است لذا جا دارد از نمایندگانی که امضای خود را برای استیضاح پس گرفته‌اند، تقدیر و تشکر کنیم‌ چرا‌که هم هشدار لازم داده شد و هم ‌اصل استیضاح ‌پس گرفته شد.

لاریجانی خطاب به جعفری گفت: تذکر شما به چه چیز است، چرا‌که ما به همین روالی که مدنظر شماست، عمل کرده‌ایم.تذکر و اخطار باید در موقعی باشد که ما خلاف قانون اساسی عمل کرده باشیم، بر همین اساس خواهش می‌کنم که دوستان از این سنخ تذکر نداشته باشند و اگر می‌خواهند از هم تشکر کنند، اینجا جایش نیست.

* خباز: ما از ابتدا مخالف استیضاح در شرایط فعلی کشور بودیم

در ادامه محمدرضا خباز نماینده مردم کاشمر در اخطاری در صحن علنی مجلس به اصل سوم قانون اساسی استناد کرد و اظهار داشت: ما از ابتدا هم با این روش استیضاح در این شرایط کشور مخالف بودیم ولی اینکه دوستان بیش از یک ماه کشور را به چالش بکشند‌ و این همه هزینه برای کشور به وجود آورند و بعد با اصل حکمیت مسئله را خاتمه دهند، این کار را باید در روز اول انجام می‌دادند لذا استیضاح وزیر کار، استیضاح سیاسی بود که هدفش اصلاح امور کشور نبود‌ بر همین اساس هیئت رئیسه باید جلوی آن را می‌گرفت.

لاریجانی در پاسخ به خباز گفت: ما نمی‌توانستیم جلوی استیضاح را بگیریم.

خباز در ادامه گفت: در حال حاضر یک ماه است که کشور به چالش کشیده شده و این همه گرفتاری برای دستگاه مربوطه به وجود آمده است و بعد آقایان می‌گویند که ما موضوع را با حکمیت پذیرفتیم؛ از روز اول باید این کار انجام می‌شد؛ آقایان هر وقت که دلشان بخواهد، استیضاحی را می‌نویسند تا کشور را به چالش بکشند و هر موقع که دلشان می‌خواهند، کنار می‌کشند و با حیثیت مجلس بازی می‌کنند.

رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات خباز گفت: اخطار  و تذکر باید به نحوه عملکرد هیئت رئیسه باشد؛ آقایان استیضاحی را داده‌اند و وقتی استیضاحی می‌آید، ما بر اساس آئین‌نامه باید آن را اعلام کنیم اما برای اطلاع شما می‌گویم که قبل از عید این استیضاح را به ما دادند که من گفتم اجازه بدهید بعد از عید این استیضاح را مطرح کنیم و در این فاصله استیضاح‌کنندگان فکرشان را بکنند.

رئیس مجلس این سؤال را مطرح کرد که چه اشکال قانونی به هیئت رئیسه وارد شده است و گفت: نمی‌دانم تذکرات نمایندگان برای چه است.

* قاضی‌پور: استعفای مرتضوی همین الان در مجلس قرائت شود

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه نیز طی تذکری آئین‌نامه‌ای در صحن علنی مجلس با استناد به بند 11 ماده 23 آئین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: تذکر بنده به نمایندگانی است که استیضاح وزیر را امضا و بعد بر اساس حکمیت امضایشان را پس می‌گیرند.شائبه زیادی توسط اهل تحلیل مطرح شد که بر اساس آن گفتند غرض از استیضاح برای انتخابات آتی تهران و همچنین هیئت رئیسه آتی مجلس است که ما این تحلیل را قبول نکردیم اما تصمیم امروز نمایندگان واقعا قابل نقد است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کرد: اگر الان استعفای مرتضوی را قرائت کنند، ما حرفی نداریم ولی اگر آقای مرتضوی سر کارش حاضر شد، ما چه کار کنیم.

علی لاریجانی نیز در پاسخ به تذکر قاضی‌پور گفت: اینکه استعفا داده شده یا نداده شده است، محل بحث ما نیست؛ استعفا به طور رسمی اعلام نشده اما تعهدی شفاهی داده شده که بر اساس آن امضاکنندگان تعهد را پذیرفته است، بر این اساس باید اجازه داد که مسیر آئین‌نامه درست طی شود.

لاریجانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ‌اگر شما به دوستانتان تذکر دارید، می‌توانید ببینیدشان و به آنها تذکر دهید؛ این مسئله ربطی به هیئت رئیسه ندارد.

* جهانگیر زاده: استعفای مرتضوی با قول و قسم شرف اعتبار حقوقی ندارد

در ادامه جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه طی تذکری آئین‌نامه‌ای در صحن علنی مجلس به اظهارات توکلی در جلسه علنی مجلس اشاره کرد و گفت:‌ آقای توکلی گفت که ما می‌خواهیم شأن مردم حفظ شود؛ به طریق اولی شأن مجلس هم باید حفظ شود اما یکسری اصلاحات و واژگان جدید در مجلس در حال شکل‌گیری است؛ مانند حکمیت که به اعتقاد من این مسئله به کشور و مدیریت کار در مجلس آسیب می‌زند.

جهانگیرزاده در عین حال خاطرنشان کرد که نمایندگان می‌توانند استیضاحی را مطرح و بعد از آن منصرف شوند ولی از آن طرف حق مجلس هم است که اگر فردا کسی بر قولش پایبندی نکرد، هیئت رئیسه مجلس اقدام لازم را انجام دهد تا مجلس ابزار دست کسی نباشد.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر جهانگیرزاده گفت: ما در مجلس وقت گذاشتیم که آقای توکلی توضیح دهد؛ آقای توکلی گفت که از من خواسته‌اند که وساطت کنم و وی نظرش را در نهایت اعلام کرد تا مرتضوی کنار برود که ظاهراً آقای مرتضوی قبول نکرد و دوباره به آقای حداد متوسل شدند لذا‌ از نظر آئین‌نامه اگر استیضاح‌کنندگان استیضاح را پس گرفتند، ما باید آن را بپذیریم.

* زاکانی: اتهام سیاسی نزنید، مصلحت کشور را ببینید

** وقتی مرتضوی استعفا داد؛ چرا باید روی استیضاح اصرار و لج بازی کنیم

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در تذکری با استناد به ماده 77 آئین‌نامه و اصل 89 قانون اساسی اظهار داشت: مسیری دنبال شد و در نهایت در چندین نوبت به آقای حداد زنگ زدند و اصرار کردند که این موضوعات را اعلام کنید و آقای حداد نیز دیشب آن را اعلام کردند، حالا اگر ما لجبازی می‌کردیم و وزیر کار را استیضاح می‌کردیم، آیا به نفع کشور بود؟

زاکانی ادامه داد: هم مصلحت کشور، هم افکار عمومی و هم سیر طی شده در این مسیر نشان می‌دهد که این کار سیاسی نبوده و من نسبت به نمایندگانی که این موضوع را سیاسی‌کاری می‌دانند و به این موضوع اعتراض دارند، معترضم و خواهش می‌کنم که هیئت رئیسه کار خود را دنبال کند.

در ادامه علی لاریجانی پس از پایان سخنان زاکانی خطاب به نمایندگان گفت: تشکر می‌کنم که اعتراض شما مطرح شد البته بعضی از سخنانتان مطابق آئین‌نامه بود و بعضی از آنها نبود و آقای زاکانی نیز جواب دادند و حالا هم از شما نمایندگان می‌خواهم که مسئله را خاتمه دهید تا وارد دستور شویم

* انتقاد یک نماینده از نحوه طرح و لغو ‌استیضاح وزیر کار

مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند در مجلس نیز طی تذکری با استناد به اصل 89 قانون اساسی و بند 11 ماده 23 آئین‌‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: مجلس باید شان و اعتبار خود را حفظ کند و برخی از دوستان نماینده که مورد احترامی نیز هستند، مسائل شخصی را با مسائل کلیه مجلس قاطی نکنند. چراکه این شکل استیضاح و این نحوه پیگیری کار و مسائل کشور به نفع مجلس نیست البته بنده اجرا کننده طرح استیضاح نبودم اما منتقد استیضاح بودم چراکه مسائل فی‌ما‌بین یکی طیف خاص و برخی از دوستان نباید با مسائل کلی مجلس قاطی شود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: این تذکرات از جنسی نیست که به هیئت رئیسه مربوط باشد چرا‌که شما به برخی از استیضاح‌کنندگان ایراد می‌گیرید و آنها نیز این مسائل را توضیح دادند. شما بیرون از جلسه مجلس نیز می‌توانید این مسائل را به آنها بگویید.

* لاریجانی: نباید به توکلی وقت می‌دادم؛ اما حق نمایندگان بود که توضیحات وی را یشنوند

سیدمحمد‌جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر نیز طی تذکری آئین‌نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس اظهار داشت: شما به دوستان ما از جمله آقای جهانگیرزاده و قاضی‌پور می‌گویید که با استناد به کدام ماده قانونی تذکر می‌دهید‌ اما در مورد آقای توکلی و تذکر ایشان شما سؤال نکردید که تذکرتان با استناد به کدام ماده است.

وی با بیان اینکه چرا بعضی از نمایندگان مجلس، نماینده‌تر هستند، گفت: البته بنده به این دوستان ارادات دارم اما هیئت رئیسه برای اداره مجلس نباید بین نمایندگان تبعیض قائل شود.

لاریجانی نیز در پاسخ به تذکر ابطحی گفت: علت صحبت آقای توکلی این بود و آقایان مصر بودند تا این استیضاح انجام شود اما امروز یک مرتبه امضاهای خود را پس گرفتند‌ لذا من فکر کردم نمایندگان ما باید در جریان ماوقع قرار بگیرند و به این دلیل اجازه دادم آقای توکلی حرف بزند.

وی افزود: ممکن است ایراد شما از این جهت وارد باشد و طبق آئین‌نامه نباید این وقت را به آقای توکلی می‌دادم اما فکر کردم که حق نمایندگان است تا بدانند که مسیری طی شده است و آقای توکلی نیز توضیح داد.

* کوچک‌زاده: توکلی انسان دیندار و انقلابی است؛ ولی می گوید و توبه می‌کند

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران نیز در اخطاری با استناد به اصل 156 قانون اساسی اظهار داشت: دیدیم و دیدند که برای چندمین بار فردی یا یک مجموعه در کشور به اتهاماتی مانند قتل و مواردی از این دست محکوم است و بعد از 2 سال هنوز به نتیجه نرسیده است؛ 7 سال است آقای مرتضوی به دخالت در امور دانشگاه آزاد و گم‌کردن پرونده متهم است اما باید به این پرسش پاسخ داده شود که ما از قوه‌قضائیه در این زمینه چه عکس‌العملی را شاهد بوده‌ایم؟

کوچک‌زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: آقای توکلی امروز حکم است، آقای توکلی انسان دیندار و انقلابی است و روزی گفت که موسویان جاسوس هستند اما بعداً توبه کرد. همین آقای نادران از تریبون مجلس گفت که در هتل کذا شراب صرف شده است. بی‌تفاوتی قوه قضائیه نسبت به این موضوعات و اتهامات، مملکت را به باد می‌دهد، آیت‌الله آملی لاریجانی شما چقدر وقت می‌خواهید تا به اتهاماتی که هر روز مطرح می‌شود، رسیدگی کنید؟‌

نماینده تهران در خانه ملت یادآور شد: بسیاری از شما نمایندگان زخم خورده همین اخلاق بد هستید بنابراین بهتر است جلوی این رویه گرفته شود. بنده از کسی طرفداری نکرده و نمی‌کنم، نگویید طرفدار مرتضوی هستم. بلکه ‌مخالف صددرصد این رویه‌های غیر‌اخلاقی هستم.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر کوچک‌زاده گفت: به نظرم اگر طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار‌، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح می‌شد، زودتر خاتمه می‌یافت، بنده نمی‌دانم این تذکرات چه ربطی به موضوع دارد.

* خباز: ‌طرح حداکثر استفاده از توان‌ تولید داخلی "‌پخته" نیست

محمدرضا خباز نماینده مردم کاشمر طی سخنانی به عنوان پیشنهاددهنده مسکوت ماندن طرح یک‌فوریتی اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات،‌ اظهار داشت: ارائه این طرح توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس قابل تقدیر است و در راستای نامگذاری سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب است اما وقتی مواد آنرا مورد رسیدگی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم این طرح از پختگی لازم برخوردار نیست و اگر قرار باشد طرح اولیه از قوام و استحکام بالایی برخوردار نباشد، احتمال آنکه هدف و انگیزه طراحان محقق نشود، وجوددارد.

خباز ادامه داد:‌ حیف است این کار پرارزش و بااهمیت در این شرایط بسیار محدود از حیز انتفاع خارج شود، ما احساس می‌کنیم اگر این طرح به کمیسیون مربوطه ارجاع شود و مقداری روی آن اعضای کمیسیون کار کارشناسی انجام دهد، بهتر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

خباز در ادامه سخنانش با ذکر این نکته که ما تقاضای مسکوت ماندن طرح مذکور به مدت سه ماه را داریم، گفت: اگر قرار باشد ناقص و ناتمام و ابتر بماند، تصویب نشدن آن بهتر از تصویب کردن آن است.

* در ادامه این جلسه محمدمهدی صادق نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس در سخنانی در مخالفت با پیشنهاد مطروحه، با بیان اینکه اگر این طرح به مدت سه ماه مسکوت بماند، رسیدگی به آن در مجلس هشتم انجام نخواهد شد و اگر به مجلس بعدی هم برود، مشخص نیست که به نتیجه می رسد یا خیر.

وی در ادامه با بیان اینکه در جریان بررسی این طرح نظرات مختلف وزارتخانه‌های گوناگون اخذ شد، در این زمینه توضیح داد:‌ در حال حاضر صنعت کشور در یک بستر نامناسب قرار گرفته و بهتر است برای رفع نقص موجود رد صنعت این طرح به نتیجه برسد تا صنعت کشور سامان خوبی به خودش بگیرد.

* ‌طرح ‌استفاده از توان تولید داخلی ‌به‌مدت 2 هفته مسکوت ماند‌

در ادامه بهارستان‌نشینان با مسکوت ماندن طرح یک فوریتی اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات با 113 رای موافق، 36 رای مخالف و 29 رای ممتنع از 208 نماینده حاضر در جلسه با پیشنهاد مسکوت ماندن طرح مذکور به مدت 2 هفته برای ارجاع به کمیسیون صنایع و معادن مجلس به منظور رفع ابهامات و ایرادات و انجام اصلاحاتی موافقت کردند.

این طرح شامل 17 ماده بود که نمایندگان مجلس 4 ماده از آن را مورد بحث و بررسی قرار داده بودند.

* ‌کارکنان سازمان‌های زندان‌ها ‌و دامپزشکی ‌"فوق‌العاده خاص" می‌گیرند

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با کلیات و جزئیات طرح تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارکنان سازمان دامپزشکی کشور و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با 115 رای موافق، 6 رای مخالف و 17 رای ممتنع از 206 نماینده حاضر در جلسه به کلیات طرح مذکور رای مثبت دادند.

به موجب مصوبه مجلس در ماده واحده این طرح، از تاریخ تصویب این قانون، فوق‌العاده خاص موضوع «قانون فوق‌العاده خاص سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران مصوب 4 اردیبهشت 1390» به کارمندان سازمان دامپزشکی کشور مطابق جدول قانون مذکور و کارمندان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، مطابق جدول این قانون تسری می‌یابد.

* مطهری: سؤال از رئیس‌جمهور پُر برکت بود/ طرح جدید ربطی به احمدی‌نژاد ندارد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بررسی دو فوریتی طرح تغییر نحوه سؤال از رئیس جمهور را در دستور کار خود قرار دادند و علی مطهری نماینده تهران توضیحاتی در این خصوص در صحن علنی مجلس ارائه داد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ‌این طرح دو‌فوریتی در ارتباط با سؤال از رئیس جمهور است و به اصلاح دو ماده از آئین‌نامه داخلی برمی‌گردد تا سؤال از رئیس جمهور آثار عملی بیشتری داشته باشد. این طرح هیچ ارتباطی با آقای احمدی‌نژاد یا مجلس فعلی ندارد و طرحی برای آینده است.

مطهری با  بیان اینکه جلسه سؤال از رئیس جمهور برکات زیادی داشت و موجب روشن شدن افکار عمومی و بسیاری از حقایق شد، اظهار داشت: سؤال از رئیس جمهور ظرفیت بالای مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی را نشان داد‌ ولی اشکالات باعث شد که نمایندگان نتوانند در مورد ابهاماتی که در سخنان رئیس جمهور وجود داشت، صحبت کنند و ناچاراً نمایندگان نظراتشان را در قالب تذکرات بعد از رفتن رئیس جمهور مطرح کردند.

* نظر مخالفان طرح تغییر نحوه سؤال از رئیس جمهور

حمید رسایی نماینده مردم تهران نیز طی سخنانی در مخالفت با دو‌فوریت طرح اصلاح ماده 196 و 197 آیین‌نامه داخلی مجلس که ناظر به طرح سؤال از رئیس‌جمهور است، اظهار داشت: همین امروز دو طرح مهم را از دستور‌کار مجلس بیرون کردیم و رسیدگی به این دوفوریت را در دستور قرار دادیم؛ اکنون جای سؤال است که آیا آن دو طرح بیشتر به درد مردم می‌خورد یا این دو فوریت که من هیچ مجوز شرعی برای بررسی این دوفوریت نمی‌بینم تا بخواهم به آن رأی دهم.

رسایی با اشاره به اصل 89 قانون اساسی گفت: استیضاح رئیس‌جمهور باید در شرایطی باشد که مسائل مهم و تأثیرگذار اساسی مطرح است‌ اما در جلسه طرح سؤال از رئیس‌جمهور دیدیم که هیچ موضوع مهمی مطرح نبود و اکثر سؤالات در خصوص مسائل جزئی مطرح شد، در حالیکه اصل 89 مربوط به امور کلی، مهم و استراتژیک است.

وی ادامه داد: نباید از یاد ببریم که یک خائنی به نام بنی‌صدر را ما بر اساس اصل 89 از کار برکنار کردیم، در حالیکه سؤال از رئیس‌جمهور در رابطه با مسائل جزئی بود و نباید به دلیل مسائل بی‌اهمیت بر طبق این اصل که یک خائن را برکنار کرد، در خصوص دومین مقام بالای کشور عدم کفایت طرح شود.

این نماینده مجلس از نمایندگان خواست ‌به این راحتی در خصوص دومین مقام کشور تصمیم نگیرند و تصریح کرد: این چه طرحی است که با دو بار سؤال از رئیس‌جمهور کار وی را به استیضاح می‌کشاند در حالیکه طبق آیین‌نامه یک وزیر باید سه بار مور سؤال قرار گیرد و بعد تازه زمینه استیضاح وی فراهم می‌شود اما با این طرح کار رئیس‌جمهور زودتر از یک وزیر به استیضاح می‌رسد.

در ادامه ستار هدایتخواه نماینده مردم بویراحمد و دنا به عنوان دیگر مخالف دوفوریت طرح اصلاح ماده 197 آیین‌نامه گفت: مطرح شدن دوباره این طرح و رأی دادن به آن وهن مجلس است، اگر برای مردم این استدلال را بیا?

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.041 seconds.